• Antti Itkonen, Team La Sportiva Finland

Turvallisesti juoksuvaelluksella


Juoksuvaelluksen varusteet, La Sportiva ja Black Diamond

Juoksuvaelluksella varusteilla on suuri merkitys vaelluksen onnistumiseen ja turvallisuuteen. Hyvän suunnittelun ja testattujen varusteiden avulla juoksuvaellus sujuu mukavasti ja turvallisesti, mutta pahimpaan on aina syytä varautua. Koska monia vaatekertoja tai kovin runsaita ensiaputarvikkeita ei voi mukana kantaa, on syytä panostaa monikäyttöisyyteen ja varmatoimisuuteen.


Käyn läpi turvallisuusnäkökulmia ja varustevalintojani kesällä 2020 tekemäni juoksuvaelluksen osalta, mistä kirjoitin blogijutun Polkujuoksuvaellus kolmen valtakunnan rajalla. Moniin valintoihini löytyy toki vaihtoehtoja, mutta ne kannattaa testata ja kartoittaa aina etukäteen. Tärkeintä on valita itselle varmasti toimivat varusteet sekä tiedostaa riskit, joita liittyy minimalistiseen varustukseen. Juoksuvaellukselle tuskin on kovin tarkkaa määritettä olemassa, mutta karkeasti sanoen kyseessä on vaellus, joka tehdään ainakin suurelta osin juosten. Matka voi olla oikeastaan mitä vain, ja maastokin voi vaihdella huolletusta vaellusreitistä suurelta osin poluttomaan kairaan.


Juoksuvaelluksen turvallisuudesta


Juoksuvaellus, kuten juokseminen yleensäkin, on hieno harrastus. Parhaimmillaan se on yhdessä kaverin kanssa tehtynä, jolloin seura tuo turvaa mahdollisten haaveriden sattuessa. Seura mahdollistaa myös vastuun jakamista perustoimissa, kuten suunnistamisessa, energiahuollossa ja leiriytymisessä. Vastuun jakaminen on yleensä hyvä asia, mutta varsinkin huonossa säässä suunnistaessa ryhmässä toimiminen voi vaatia nöyryyttä ja hyvää kommunikointikykyä - erityisesti väsyneenä ja nälkäisenä.


Tein Kilpisjärveltä Barrakselle suuntautuneen yhden yön juoksuvaelluksen yksin. En suosittele samaa, ellei retkeily ja tunturiolosuhteissa toimiminen ole ennestään tuttua. Sää voi vaihtua nopeasti, jolloin navigoiminen vaikeutuu ja eteneminen hidastuu. Yleisesti sanoisin, että juoksuvaellukselle kannattaa varata aikaa normaalia juoksulenkkeilyä huomattavasti hitaampaa etenemistä varten. Raskaampi reppu, navigointi ja eteen tulevat yllätykset voivat hidastaa juoksua paljonkin. Lisäksi on huomioitava, että polkujuoksukilpailuista ja -tapahtumista tuttua huoltopisteiden ja evakuointisuunnitelmien turvaa ei juoksuvaelluksella lähtökohtaisesti ole. Myös kännykän toimivuus voi olla epävarmaa, joten vakavan vamman varalta on hyvä olla mukana jokin laite, jolla hätäkutsun voi suorittaa.


Hyvin suunniteltuna juoksuvaelluksen voi kuitenkin toteuttaa riskit minimoiden ja nautinnollisesti. Parhaillaan se tarjoaa unohtumattomia elämyksiä joko ystävän kanssa tai yksin. Keveydesssä on myös yksi selkeä turvallisuusetu: Kun mukana on vain kevyet kantamukset, voit liikkua hyvin nopeasti ja näin ollen juosta esimerkiksi huonoa säätä karkuun autiotuvalle tai sivistyksen pariin.


Juoksuvaellusvarusteet


Alla on kattava lista varusteista, joita minulla oli yhden yön juoksuvaelluksella Kilpisjärveltä Barras-vuorelle. Vaelluksella nukuin teltassa, koska autiotuvat olivat koronapandemian vuoksi suljettuja ja halusin tehdä vaelluksen nimenomaisesti yöpymisen kanssa.


Kengät, 660 g


Valitsin vaellukselle kengiksi “kaiken kestävät” La Sportivan Mutantit. Mutantit eivät ole kaikista keveimmät tai nopeimmat juoksukengät, mutta ne ovat todella kestävät ja tarjoavat jaloille hyvän suojan myös rakkakivikossa. Mutantien pohjamateriaali on todella pitävää Frixion® White -kumia, joten karkealla kuvioinnilla ne pitävät erittäin hyvin myös märällä kalliolla, mitä vuoren harjanteilla ja tuntureilla on kuljettavana. Polkujuoksuvaellukselle kengät on syytä valita kestävyyden ja mukavuuden näkökulmasta.




Vaatteet, 1600 g


Vaatteiden osalta tein kaksi periaatteellista päätöstä. Ensinnäkin mukana kulkevien vaatteiden on syytä olla monikäyttöisiä, koska sää saattoi vaihdella hellelukemista alle viiden asteen vesisateeseen ja kovaan tuuleen. Toisaalta vaatteiden tulisi olla kirkkaan värisiä, jotta mahdollisen hätätilanteen sattuessa minut olisi helpompi havaita maastosta.


Koska liikkeelle lähtiessä oli lämmintä yli 20 astetta, puin päälleni vain lyhythihaisen juoksupaidan, juoksushortsit, merinovillaiset bokserit, sukat ja lippiksen. Vaatteet olivat perusvarmoja juoksuvaatteita La Sportivan mallistosta. Väriltään vaatteet olivat punaisia ja keltaisia.


Reppuun pakkasin lisäksi kevyen vedenpitävän La Sportiva Run Jacket -juoksutakin, ohuet kuorihousut, kevyttoppatakin, pitkähihaisen juoksupaidan, tuubihuivin, ohuen pipon ja juoksusormikkaat. Pakatessa vaatteiden määrä tuntui ikävältä, mutta kaikki vaatteet tulivat lopulta käyttöön. Toisaalta yhtään enempää vaatteita ei olisi mukaan tarvinnut vaikka reissu olisi kestänyt useammankin yön. Pakkasin vaatteet tiukasti kuivapusseihin, jotta ne olisi helppo ottaa käyttöön täyteen pakatusta repusta.


Reppu, 420 g


Repuksi valitsin Black Diamondin Distance 15:n, joka sopii juoksuvaelluksille hyvin. Reppu on tosi kestävää materiaalia ja simppelin kiipeilyreppua muistuttavan rakenteen ansiosta sen pääosasto on helppo pakata. Olkaviilekkeisiin mahtui runsaasti evästä, kaksi juomapulloa ja InReach-paikannin.


Laitoin vaatteet ja tarvikkeet pieniin pakkauspusseihin, mikä helpotti pakkaamista huomattavasti. Eriväriset pakkauspussit eri tarvikkeille löytyi helposti tarpeen tullen, eikä sateessa tarvinnut kastella koko repun sisältöä. Yleisenä nyrkkisääntönä voisi pitää, että painavimmat asiat kannattaa pakata mahdollisimman lähelle hartioiden korkeutta, kuten vaellusrinkoissakin. Juoksurepussa rajallinen tila tosin aiheuttaa tähän pakostakin muutoksia. Pakkasin siis suurimman osan ruoasta alimmaiseksi, vaikka ne tilavuuteen nähden eniten painoivatkin. Seuraavan päivän ruokien ei ole tarpeen olla heti saatavilla. Teltan, makuualustan ja sauvat pakkasin repun ulkopuolelle. Yllämainitussa painossa on huomioitu myös pakkauspussit.


Majoittuminen, 2300 g


Majoituin Black Diamond Distance Tent -telttaan. Se on ultrakevyt teltta, jonka kaariksi sopivat juoksu- tai vaellussauvat. Näin ollen teltan kaarista ei tullut lisäpainoa, ja yllä mainittu paino sisältää sauvat, joita käytin ylämäissä apuna kävelyyn. Itse teltta on pakattuna noin litran kokoinen paketti, joka painaa noin 800 grammaa. Teltassa mahtuu hyvin nukkumaan yksin, ja myös varusteeni mahtuivat hyvin sisään suojaan sateelta. Teltan rakenne ja kiinnitystapa on todella yksinkertainen, mutta se on pysynyt erittäin hyvin pystyssä noin kymmenen nukutun yön kokemuksella. Tällä reissulla teltta pääsikin kunnon testiin, kun yöllinen myrsky paukutti tuulta ja vettä todella lujasti.



Teltan kaarina toimivat Black Diamond Distance Carbon FLZ-AR -hiilikuituiset vaellussauvat, joita käytin osalla matkasta apuna juostessa ja kävellessä. Näin lyhyellä matkalla sauvoista ei suurta hyötyä matkan tekoon ollut, mutta pidemmillä juoksuvaelluksilla niistä on selkeästi hyötyä erityisesti ylämäissä ja pitkien päivien loppupuolella. Jalkavamman sattuessa sauvoista voi olla myös hyötyä sivistykseen pariin nilkatessa.


Makuualustana minulla oli kevyt ilmatäytteinen expedin hyperlite ja makuupussina vanha keinokuitupussi. Uusi ultrakevyt makuupussi on hankintalistalla tulevaisuudessa, jolloin saan painosta nipistettyä pari sataa grammaa. Tällä reissulla vanha uskollinen pussi toimi kuitenkin aivan hyvin, samoin kuin alustakin.


Ravinto ja ruokailuvälineet, 2200 g


Paino sisältää litran (kilon) vettä, ruoat sekä ruokailuvälineet. Ruokailuvälineinä minulla oli mukana alumiininen retkilusikka sekä kaksi UD:n lötköpulloa. Yli kilo painoa tuleekin kolmesta pussiretkiruoasta, kahdeksasta Clif barista, energiakarkeista ja suklaasta. Yksi ruokapussi ja muutama patukka sekä energiakarkkipötkö tuli takaisin mukana, joten tällä energiamäärällä olisin pärjännyt hyvin toisenkin yön.


Ravinto on yksi suurimmista painolasteista, jos mukana pitää kantaa ruokaa useammaksi vuorokaudeksi. Toki juoksuvaelluksella voi elää niukemmin vähemmällä ravinnolla, kun huolehtii, että tahti pysyy riittävän hitaana. Toisaalta energia on merkittävä turvallisuustekijä, koska energia- ja/tai nestevajaus voi lisätä vammautumisriskiä keskittymisen herpaantuessa sekä mahdollisesti lisätä hypotermian riskiä erityisesti märissä ja tuulisissa oloissa. Energiavajeessa myös nopea liikkuminen hankaloituu, jolloin esimerkiksi sadetta karkuun juokseminen ei onnistu niin helposti.


Navigointivälineet, 100g


Onnistunut reittisuunnittelu ja navigointi ovat avain onnistuneeseen ja turvalliseen juoksuvaellukseen. Alue, jolla liikuin oli minulle ennestään tuttu, mutta olin ollut siellä ainoastaan talvella lumien aikaan. En siis tiennyt maaperää tai reittien laatua ennen lähtöä. Tutustuin huolella karttoihin ja tutkin mahdollisia huiputusreittejä valokuvista sekä Google Earthin avulla.


Käytin navigointiin Garmin Fenix -kelloa, jossa on topografinen karttanäkymä. Se helpottaa navigointia todella paljon, kun reittiä voi seurata suoraan ranteesta. Kelloon tallensin ennalta alueen tärkeimmät maamerkit, tuvat ja vuorten huiput joilla mahdollisesti aioin käydä, sekä reitin lähtöpisteen. Lisäksi tallensin samat sijainnit myös InReach-paikantimeeni, jotta voisin käyttää paikanninta navigointilaitteena, mikäli kelloni ei jostain syystä toimisi. Reppuun pakkasin myös kartan ja kompassin. Jos elektroniset navigointivälineet pettävät tai sää on niin huono, ettei näkyvyyttä ole, ovat kartta ja kompassi paras keino navigointiin. Kartalta on myös huomattavasti helpompi hahmottaa ison alueen kokonaiskuva, mikä voi olla hyödyllistä jos reittiä joutuu muuttamaan syystä tai toisesta.


Ensiaputarvikkeet, 80 g


Juoksuvaelluksella mukana kulkevien varusteiden tulee olla kevyitä ja pakattavissa pieneen tilaan. Sen takia normaali ensiapupakkaus on tähän tarkoitukseen aika epäkäytännöllinen. Sen sijaan, että kantaisin mukanani tiettyyn tarkoitukseen sopivia ensiaputarvikkeita tai monen kokoisia laastareita, pidän mukanani hyvin tarkkaan harkittua monikäyttöistä ensiapusettiä.


Ensiapupakkaukseni olen tehnyt pieneen kevyeeseen kuivapussiin ja sen sisältö on yleensä seuraava: avaruuslakana, liimasiderulla, kinesioteippiä (2 metriä), urheiluteippiä (4 metriä), astmalääke, ibuprofeeni, parasetamoli, pari steriiliä sidetaitosta, pari laastaria. Kun näihin tarpeisiin lisää mukana olevat muut varusteet, kuten vaatteet ja sauvat, pystyy luovasti ajattelemalla paikkaamaan melko isojakin haavaumia tai toisaalta tukemaan nivelsidevamman kärsineitä raajoja. Tämän paketin olen arvioinut riittävän minulla noin neljän vuorokauden juoksuvaellukselle.


Pidemmillä vaelluksilla lisäisin teippien määrää vähintään metrillä per vuorokausi ja ottaisin lisäksi mukaan pienen tuubin vaseliinia tai muuta paksua yleisrasvaa. Yleisesti ottaen juoksuvaellus todennäköisesti loppuu ensimmäiseen sidontaa vaativaan vammaan, ja pienet haavaumat tyrehtyvät pääasiassa itsekseen. Pidemmän keston myötä kuitenkin jalkoihin kohdistuva hankausrasitus kasvaa huomattavasti, joten jaloista täytyy pystyä hoitamaan hiertymiä ja rakkoja teipin ja rasvan avulla. Myös jalkojen peseminen säännöllisesti on tärkeä turvalllisuustoimi.


On syytä muistaa että hätätilanteessa mikään varuste ei ole pyhä, joten oikeasti hädän tullessa ylimääräisiä vaatekappaleita voi uhrata sidetarpeiksi ja akuutin sitomistoimenpiteen jälkeen seuraavat askeleet ovat itsensä lämpimänä pitäminen ja nopean tilannearvion tekeminen: Pääsenkö pois omin avuin? Jos tilanne vaatii apuvoimia, on InReachin kaltainen satelliittiverkkoon pohjautuva hätäsignaali korvaamaton apu. Seuraavia askeleita joka tapauksessa ovat lämmön säilyttäminen, nestetasapainon pitäminen ja energian saannin varmistaminen. Raskaassa rasituksessa homeostaasi eli kehon tasapaino on järkkynyt jo ilman vammaa. Vamma aiheuttaa vielä suuremman stressitilan kehoon, ja siksi perustarpeista huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää.


Ohjeita toimivan ensiapupakkauksen laatimiseen löytyy kevytretkeilyä koskevilta verkkosivuilta ja kirjallisuudesta. Ennen juoksuvaellukselle lähtöä suosittelen tutustumaan aiheeseen ja oikeasti suunnittelemaan kuinka voit toimia eri tapauksissa. Pieni ensiapupakkaus tarkoittaa sitä, että tosipaikan tullen vähäisiä varusteita ei voi uhrata harjoitteluun. Kotona sen sijaan voi harjoitella etukäteen mielin määrin. Ensiapukursseista on suuri hyöty ja niitä voin suositella kaikille.


Paras turvallisuusneuvo on kuitenkin välttää joutumasta tilanteeseen, jossa ensiaputaidoille on tarvetta. Liiku siis vaikeissa paikoissa varovaisesti ja malta pitää taukoja tarpeeksi usein. Liian väsyneenä kehon motoriikka heikkenee ja arviointikyky laskee, mitkä ovat merkittäviä tekijöitä vammautumisriskin kannalta.


Muut varusteet, 800 g


Edellä mainittujen lisäksi kuljetin mukana sekalaista määrää muita varusteita. Nämä ovat pakkaamisen kannalta tympeimpiä, koska ne vievät kokonaisuudesta yllättävän paljon tilaa ja käyttötarkoituksesta riippuen osa täytyy olla helposti käsillä ja osa voi olla vain varalta. En erittele näiden tarpeiden käyttötarpeita sen tarkemmin, vaan listaan malliksi mitä muuta pikkusälää minulla oli heinäkuisella vaelluksella mukana: passi, vakuutuskortti, luottokortti, aurinkolasit, hammasharja ja vähän hammastahnaa, otsavalo sekä varaparistot, pieni taittoveitsi, vessapaperi, sytytin, A3-arkin kokoinen retkipyyhe, puhelin, puhelimen virtajohto ja pieni virtapankki.


____________________

Kirjoittaja Antti Itkonen on Team La Sportiva Finland -juoksija.